Popular Posts

Wednesday, 30 November 2011

Sungguh Besar Cabaran Guru

Dulu semasa mengajar di SJK (C), boleh la tarik nafas lega & "action". Sebab objektif pembelajaran sentiasa tercapai. Murid - murid siapkan kerja dan latihan sangat cepat tanpa perlu memberi arahan serta penerangan dari satu langkah ke satu langkah. Sekarang setelah berada di SK Tun Abdul Razak, barulah aku mengerti erti sebenar sesi pengajaran dan pembelajaran.

Amat besar cabaran guru - guru Bahasa Inggeris di sini. Ini kerana, Bahasa Inggeris bukan bahasa ke-2 seperti kebanyakkan sekolah yang lain. Di sini, bahasa utama ialah Bahasa Orang Asli, bahasa ke-2, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris adalah bahasa ke -3 di sekolah ini.

Pada tahun pertama, terasa sungguh, Ya Allah berikan kekuatan iman dan ketabahan hati dalam menempuhi liku - liku kehidupan sebagai pendidik di sekolah ini. Ramai murid tidak tahu membaca, malah tidak mengenal huruf. Di sini juga, peranan guru adalah 100% terhadap anak muridnya. Ibu bapa berserah sebulat - bulatnya kepada para guru di sini untuk mendidik anak - anak mereka samada dari segi pendidikan, fizikal, emosi, rohani, sahsiah dan segala macam aspek. Sekiranya keputusan peperiksaaan atau ujian membangga, itu semua adalah hasil usaha  guru - guru di sini. Ini kerana, apabila balik dari sekolah ibu bapa jarang mengambil berat dan menyemak buku - buku anak - anak mereka. Sumber ini bukan rekaan, tapi hasil soalan - soalan lisan yang dikemukan kepada murid - murid mengenai aktiviti mereka di rumah setelah habis sesi persekolahan. Pada masa cuti juga, mereka tidak pernah memanfaatkan cuti dengan mengulangkaji pelajaran atau membaca bahan ilmiah. Mereka akan dibawa oleh ibu bapa ke hutan untuk mencari rezeki ataupun ke sungai - sungai dan kebun.
Oleh itu kami, para guru di sini akan memanfaatkan masa persekolahan mereka dengan pelbagai aktiviti - aktiviti menarik untuk memastikan anak - anak murid kami berasa seronok dan dapat belajar dengan selesa dan sempurna. Yang paling utama, mereka dapat membaca, mengira dan menulis dengan baik sekali.


2 comments:

  1. yap..memang mencabar dari banyak segi..itu la kita..guru..penuh dengan cabaran..

    ReplyDelete